Capella Viridimontana
Capella Viridimontana
Cappella Viridimontana – kameralny zespół wokalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki baroku, stworzony przez Jerzego Markiewicza w 1994 roku. Stopniowo zdobywał coraz większe uznanie w środowisku muzyków zajmujących się w wykonawstwem muzyki dawnej, które zaowocowało współpracą z renomowanymi instrumentalistami, śpiewakami i zespołami- m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Concerto Grosso (Berlin) Auris Ensemble (Kolonia). Od roku 1999 zespół Cantores Viridimontani stał się integralną częścią międzynarodowej formacji wokalno – instrumentalnej Cappella Viridimontana, złożonej z czołowych muzyków polskich i niemieckich.
Obecnie Cappella Viridimontana w projektach oratoryjno-kantatowych skupia się na realizacji programu Thesaurus Chori Saganensis, którego celem jest przywrócenie do życia koncertowego zabytków muzycznych z dawnej biblioteki klasztornej żagańskich augustianów.
Dominującą formą działalności koncertowej zespołu jest wykonawstwo muzyki wokalnej XVII i XVIII wieku, nawiązujące do stylu wykonawstwa kapel rzymskich z tego okresu. Podstawową formą zespołu jest podwójny kwartet solistów, któremu towarzyszy trzyosobowa grupa basso continuo złożona z pozytywu organowego, teorby i wiolonczeli barokowej.
Istotną częścią działalności są koncerty oratoryjno-kantatowe, w których skład zespołu jest rozszerzony o muzyków instrumentalistów. Stale współpracujący to Marcin Suszycki (koncertmistrz), Katarzyna Górska, Enrique Gomez – skrzypce, altówka, Dymitr Olszewski, Tomasz Lisiecki. Stanisław Stanicki – wiolonczela barokowa, Szymon Guzowski, Michał Bylina – kontrabas, Ostap Popovych – trąbka naturalna, Maria Banaszkiewicz–Bryła – klawesyn, Michał Kocot – pozytyw, klawesyn, Henryk Kasperczak, Maciej Kończak – teorba.
Zespół Cappella Viridimontana koncertuje także jako instrumentalny zespól kameralny, wykonując muzykę kameralną baroku – sonaty triowe, solowe koncerty kościelne i inne mniejsze formy.
W ciągu dotychczasowej, ponad dwudziestoletniej działalności zespół występował na wielu renomowanych festiwalach w Polsce i za granicą (Francja, Belgia, Niemcy, Słowacja).
Wybrane opinie
(…) z wielką satysfakcją wysłuchałem koncertu „Dialog z Bachem” (6 IX.09 r. w Klasztorze w Paradyżu), w którym uczestniczył Pański zespół Cantores Viridimontani oraz berlińska orkiestra Concerto Grosso. Zachwycająca była spójna, jednolita emisja zespołu wokalnego i kryształowo czysta intonacja, a uzyskanie tak homogenicznego brzmienia w zespole kameralnym to rzadkość.
Wykonanie trzech kantat Johanna Sebastiana Bacha było piękne i stylowe, świadczyło o głębokiej wiedzy szefów obu zespołów o tradycjach wykonawczych muzyki epoki baroku. Dotyczy to kształtowania dźwięku, ornamentyki, a nade wszystko dyskretnej, a przy tym wyjątkowo trafnej swobody w agogicznym operowaniu muzycznym czasem. I wreszcie najważniejsze – jako człowiek który sam doświadczył gry pod ręką wielu (w tym również najwybitniejszych) dyrygentów czułem, że gdybym był jednym z grających byłoby mi pod Pana ręką się wygodnie i bezpiecznie.
Szczere wyrazy uznania i gratulacje!
Prof. zw. Krzysztof Sperski
Recenzja z koncertu na 46 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim 30.07.2010 r.
„(…) Drugim wykonawcą koncertu był zespół Cantores Viridimontani.Ta istniejąca od 1994 roku grupa specjalizuje się w interpretacji muzyki renesansu i baroku i takie właśnie dzieła usłyszeliśmy w ich wykonaniu. (…).Zespół zachwycił stylową interpretacją i wyrównanym brzmieniem głosów, barwą. Szczególnie wysokim kunsztem wokalnym popisały się sopranistki, ale na uznanie zasłużył cały ansambl. Wzorowe umiejętności wokalne pozwoliły na operowanie głosem w całym spektrum dynamiki, co przyniosło we wnętrzu Katedry znakomite efekty. Stylowy akompaniament pozytywu, teorby i barokowej wiolonczeli widocznie podkreślał piękno wykonywanych dzieł. Jerzy Markiewicz, założyciel, kierownik artystyczny i dyrygent wraz ze swoimi muzykami dołączył do grona znakomitych wykonawców koncertów festiwalowych„.
Mirosław Kosiński
Muzycy
Jerzy Markiewicz – kierownik artystyczny i dyrygent
dr hab. Jerzy Markiewicz – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, długoletni dyrygent i kierownik artystyczny cenionego w Polsce Chóru Akademickiego Cantores, waz z którym został laureatem wielu znaczących międzynarodowych konkursów (m.in. Middlesborough, Arezzo, Tours). Od czasu stworzenia zespołu Cantores Viridimontani w roku 1993 swoją działalność artystyczną koncentruje na wykonawstwie muzyki dawnej. Jest założycielem i dyrygentem Collegium Viridimontanum – międzynarodowego zespołu muzyki dawnej. Współpracuje z wieloma znakomitymi solistami. W latach 1990-2002 stworzył i był dyrektorem artystycznym Zielonogórskiego Festiwalu Muzycznego.
Jest profesorem Uniwersytetu Zielonogórskiego na Wydziale Artystycznym w Zakładzie Dyrygowania. W swoim dorobku posiada nagrania dla radiofonii duńskiej, francuskiej i polskiej. Za swą działalność dwukrotnie nagradzany był nagrodą kulturalną miasta Zielona Góra a ostatnio został uhonorowany medalem Gloria Artis.
Joanna Klisowska – sopran
studiowała w Akademii Muzycznej w klasie prof. B. E. Werner. A następnie ukończyła kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej spiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P.Kooija, B. Schlick, J.Christensena, K. Widmera, S. Prine, L. Brunmayr-Tutz i innych.
W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Mensch ein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus (Włochy) z Bolzano Baroque Ensemble, motety F. A. Bonportiego dla austriackiej ORF z zespołem Ricreation d’Arcadia pod kierunkiem Takashiego Watanabe, Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem, Close thine eyes – Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija.
Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio, G. Capuano, M. Creedem, P. Heras- Casado, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem, P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Camerata Artemisia Gentileschi, Il Canto di Orfeo ,Collegium 1704, Divina Armonia, Immortal Bach Ensemble SWR Vocal Ensemble, La Barocca. Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, MiTo, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski, Festival Anima Mea, Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica, Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica, Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną.
Marcin Gadaliński – kontratenor
Maciej Gocman – tenor
Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Umiejętności wokalne doskonalił m.in. na Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej przy Międzynarodowym Festiwalu Oratoryjno-Kantatowym Wratislavia Cantans, oraz na kursie interpretacji dzieł Claudio Monteverdiego prowadzonym przez Andrew Kinga.
Obecnie na stałe współpracuje z zespołami: Ars Cantus, Collegio di Musica Sacra, Cantores Minores Wratislavienses. Współpracuje również z zespołami Concerto Polacco, Operą Kameralną w Warszawie, orkiestrą barokową Arte dei Suonatori, Występował również pod batutami Martina Gestera, Eduardo Lopez Banzo, Kurta Masura i in.
Od kilku lat z włoskim zespołem muzyki dawnej Cappella Augustana prowadzonym przez Matteo Messori realizuje projekt nagrania na CD wszystkich dzieł Heinricha Schütza.
Ma w dorobku nagranie ponad 20 płyt CD z muzyka różnych epok, liczne nagrania telewizyjne i radiowe. Występował jako solista na wielu znaczących estradach w kraju i za granicą. Koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku.
Krzysztof Mroziński – tenor
Studia muzyczne ukończył w Zielonej Górze. Jest muzykiem o bardzo wszechstronnych zainteresowaniach. Działa jako instrumentalista, aranżer i kompozytor a także wychowawca wielu młodych piosenkarzy Jako śpiewak jest wychowankiem Jerzego Markiewicza, z którym współpracuje od blisko dwudziestu lat. Brał udział jako solista i kameralista w bardzo wielu znaczących projektach związanych z wykonawstwem muzyki dawnej.
Jerzy Butryn – bas
Absolwent wydziału wokalnego PSM II st. we Wrocławiu, obecnie student Akademii Muzycznej im. K. Linpińskiego we Wrocławiu na wydziale wokalnym w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala. Laureat I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie w Kijowie (Ukraina) oraz III nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kownie (Litwa). Uczestniczył w kursach wokalnych w Dusznikach Zdrój, Kursie Intrepretacji Muzyki Kantatowej i Oratoryjnej w ramach Miedzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”, w Kursie Mistrzowskim u prof.Teresy Żylis-Gara, prof. Valeryego Buymistra, prof. Sabiny Martinaityte i prof. Zdzisława Krzywickiego. Koncertował jako solistach w wielu filharmoniach w Polsce.
Ma na swoim koncie wiele koncertów w kraju i zagranicą zarówno z repertuarem oratoryjnym, operowym jak i również muzyki cerkiewnej. Dokonał nagrania partii basowej „Stabat Mater” – Józefa Haydna, „Requiem”- Gabriela Faure oraz utworów Mikołaja Zieleńskiego. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tomasz Lisiecki – wiolonczela barokowa
Absolwent Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Pokorskiego. W okresie studiów koncertował jako solista z Filharmonią Poznańską i Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Wraz z Paderewski Piano Quartett laureat międzynarodowych konkursów kameralnych.
Od 1999 roku związany z poznańską uczelnią jako wykładowca. Zainteresowanie muzyką dawną sprawiło że ukończył studia specjalistyczne w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Moellenbecka i Phoebe Carrai na Universitaet der Kuenste w Berlinie.
Henryk Kasperczak – teorba
Absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (1990-1995) – wydział muzykologia, Akademii Muzycznej w Krakowie (1993-1998) – wydział instrumentalny – lutnia oraz Holenderskiego Konserwatorium Królewskiego w Hadze (1998-2002) – wydział historycznych praktyk wykonawczych.
Obecnie wykładowca w Akademii Muzycznej w Poznaniu – klasa lutni i historycznych praktyk wykonawczych Jako wykładowca i pedagog przewodzi kursom muzyki średniowiecznej i renesansowej, zasiadając niejednokrotnie jako członek jury. Uczestniczył w wielu projektach oratoryjno-kantatowych oraz operowych w kraju i za granicą prowadzone przez wybitnych, światowych mistrzów: Anthony Rooley’a, Paula Goodwina, Paula McCreesha, Mike Fentross’a, Ryo Terakado i in. Koncertował z polskimi zespołami muzyki dawnej: Altri Strumenti, Arte dei Suonatori, Concerto Polaco, Academia del’Arcadia, Cantores Viridimontani, Collegium Vocale z zespołami niderlandzkimi: muzyki renesansowej Ensamble Con Misura oraz muzyki wspołczesnej Royal Ensamble.
Od 1993 roku pełni funkcję nadwornego lutnisty Zamku Królewskiego na Wawelu gdzie współpracuje z zespołem Floripari owocem której jest m.in. płyta Kędykolwiek teraz jesteś (1996). W 1994 roku założył wraz z Marią Skibą zespół Accademia degli Animosi specjalizujący się w polifonicznej muzyce religijnej XIV i XV wieku, który prowadzi po dziś dzień.
Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych, radiowych i telewizyjnych, które doczekały się wydań jako płyty CD i DVD (m.in. cykl nagrań wawelskich w Krakowie i jasnogórskich w Częstochowie).
Michał Kocot – pozytyw
Absolwent OSM II st. we Wrocławiu w klasie organów Andrzeja Garbarka, a następnie Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina i klawesynu prof. Magdaleny Myczki. W roku akademickim 2012/2013 studiował (w ramach programu Erasmus) w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie (organy – prof. Ludger Lohmann, klawesyn – prof. Jӧrg Halubek), a obecnie – studiuje organy na poziomie Solisten-Klasse u prof. Martina Schmedinga w Hochschule für Musik we Freiburgu, kontynuując jednocześnie studia doktoranckie w AM w Krakowie (promotor – prof. Marcin Szelest).
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012); w r. 2013 otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Finalista Międzynarodowego Konkursu Organowego im J. Kucharskiego w Łodzi (2011), laureat I nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Organowych we Wrocławiu (2008), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Organowej J. Alaina w Krakowie, I nagrody i nagrody specjalnej za najlepszą interpretację utworu M. Stedroniana XVIII Międzynarodowym Konkursie Organowym im. L. Janačka w Brnie (2012), II nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu patrona konkursu na VIII Międzynarodowym Konkursie Organowym im. M.Tariverdieva w Kaliningradzie (2013), finalista XXVIII Międzynarodowego Konkursu Organowego w St. Albans (Anglia; lipiec 2015).
Swoje umiejętności doskonalił także na kursach improwizacji i interpretacji muzyki organowej i klawesynowej prowadzonych przez takich profesorów jak: Pierre Pincemaille, Julian Gembalski, Gerhard Gnann, Lorenzo Ghielmi, Martin Rost, Krzysztof Urbaniak, Mark Kroll, Zsigmond Szathmáry, Hans-Jürgen Kaiser, Wolfgang Zerer.